Kako reagovati na kritike na poslu?

28/10/2015 14:46

Kako reagovati na kritike na poslu?

Čak i kada je kritika na mestu i kada je upućena iz najbolje namere, ne mora uvek biti prihvaćena na odgovarajući način, zavisi kome je upućena.

Postoje ljudi koji mu da prihvate lične kritike, ali im one na poslu baš i ne prijaju toliko. Međutim, upravo te kritike moramo prihvatiti, a ako ne znamo koji je odgovarajući način – potrebno je da naučimo.

U poslovnom svetu, dobar deo utiska koji ostavljamo na kolege, nadređene i podređene jeste način na koji se ponašamo. Zbog toga bi trebalo pripaziti na koji način primamo kritiku i kako na nju reagujemo.

Kako odreagovati na kritike

Naravno, u zavisnosti od toga ko nam je upućuje, moramo znati da na pravi način i odreagujemo. Nije uvek ćutanje i klimanje glavom najbolji način da prihvatite kritiku, ma kakvo vaše o toj situaciji bilo.

Postoji mogućnost da taj ko vas kritikuje na poslu nema baš najbolju nameru, nego jednostavno želi da pokaže svoj nadređeni položaj u odnosu na vas. Tada su kritike neosnovane, nepotrebne i služe samo da vas “postave na vaše mesto” kako ne biste ni mislili da ste dovoljno dobri da, na primer napredujete u poslu, što je često očekivano.

Ukoliko ne možete biti sigurni da li taj neko ko vam upućuje kritike vezane za posao, to radi iz najbolje namere kako bi vam ukazao da nešto ne radite kako treba i da bi bilo dobro da to ispravite ili to radi samo zato što je bezobrazan, uvek postoji način da i na takvu kritiku reagujete odgovarajuće, odnosno na zdrav i promišljen način.

Kako se postaviti pred kritikovanjem?

Ukoliko vas neko savetuje, daje vam sugestije vezane za rad ili kritikuje vaše zalaganje, urađen posao i slično – nemojte ga prekidati. Saslušajte do kraja ono što sagovornik želi da vam kaže, ali budite aktivan sagovornik – dajte do znanja da razumete o čemu govori.

Kako reagovati na kritiku?

Još bolje – kako NE reagovati na kritike?

Bez napadačkog stava

Koliko god da vam se ne dopada to što vas neko kritikuje, nikako nemojte da zauzmete napadački stav od početka razgovora. S obzirom na to da vas ta osoba procenjuje, kao što je to i ranije radila zbog čega vam i upućuje kritike, nemojte pokazivati napadački duh niti da vam je glavna taktika odbrane – napad.

Udahnite duboko, saslušajte sagovornika do kraja i onda postavite neka konkretna i produktivna pitanja, kao što su, na primer: “Možete li da mi navedete konkuretnu situaciju u kojoj sam reagovao neprimereno? Kada sam pokazao lošu komunikaciju? Kako da mi se to ne desi opet? Kako da sledeći put to bolje uradim?” i slična pitanja.

Na ovaj način pokazaćete da cenite mišljenje sagovornika, pa čak i to što vas kritikujete – mislite da je na mestu čim je ta osoba to primetila, a jednostavno – i nalazi se u poziciji u kojoj sa pravom može da vam ukaže na neke vaše nedostatke u profesionalnom radu.

Ova osoba će vas sada procenjivati na osnovu zrelog i primerenog ponašanja, kakvo ste pokazali prilikom prihvatanja kritika i to je već jedan veliki plus.

Nemojte reći “znam, znam…”

Ukoliko želite da pokažete razumevanje, ovo sigurno nije način za to. Da znate stvarno – ne biste se našli u situaciji da budete kritikovani zbog toga. Uostalom, ako kažete “Znam” delovaće kao da ste počeli da se branite, a to nije dobar način da prihvatite kritiku.

Ako se stvarno slažete sa onim ko vas u tom trenutku kritikuje i smatrate da je u pravu, onda je dovoljno da kažete “Shvatam”, to zvuči mnogo bolje, a i sagovornik će se osećati bolje jer će primetiti da ste stvarno shvatili i da znate o čemu priča, a da pritom imate i poštovanja prema njemu i da njegova kritike prihvatate na pravi način.

Nemojte paranoisati

Nakon kritikovanja uvek vam se čini kako su odjednom svi protiv vas i niko vas ne razume, svi vas kritikuju i osuđuju. Nije tako! To je samo vaša paranoja. Najčešće kritike na poslu dolaze sa ciljem da se popravite i budete još bolji. Zastanite na trenutak i zapitajte se da li je to slučaj i kod vas.

Nemojte se izvinjavati

Ukoliko kažete “Izvinjavam se” nakon što vam je upućena kritika, delovaćete kao da uopšte nemate samopouzdanja, što u poslovnom svetu može biti pogubno. Koliko god da dobro radite svoj posao, potrebno je i da imate dovoljno samopouzdanja. Umesto da se izvinjavate nakon kritikovanja, recite na primer: “Naravno, promeniću to”. Na taj način delovaćete učtivo, zrelo i spremno za napredovanje i unapređivanje svojih veština.

28/10/2015 14:46

Your e-mail address will not be published.
Required fields are marked*

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments